Efter succén i Sverige – nu vill Doctrin slå igenom utomlands

Publicerad 18 maj 2018

Doctrins digitala verktyg för bättre vård finns tillgängligt för nära 1 miljon svenskar. Nu siktar det unga succéföretaget mot nästa mål – att hjälpa vårdgivare utanför Skandinavien.

Magnus Liungman, grundare och vd Doctrin.

Magnus Liungman, grundare och vd Doctrin.

Sedan 2018 har Doctrin ett serviceavtal hos Teknikföretagen som ger tillgång till arbetsgivarföreningens expertis och nätverk. Det unga succéföretaget skapar smarta digitala verktyg för sjukvården.

– Det är ett algoritmbaserat, automatiskt system för att genomföra patientintervjuer och kommunicera. Det gör att vi kan frigöra tid för sjukvårdspersonal, patienten blir mer delaktig och lyssnad på, och vi kan också garantera att samma frågor ställs varje gång. Man kan alltså öka standardiseringen och därigenom också kvaliteten, säger Doctrins grundare och vd Magnus Liungman.

Vill radikalt förbättra vården

Magnus Liungman startade Doctrin 2016 efter att ha hittat sitt kall – att radikalt förbättra sjukvården. Han kom fram till att det skulle ske genom teknologi, för att nå ut till så många människor som möjligt. Så han sa upp sig från sitt jobb. Och började läsa.

– Jag spenderade mycket tid på att studera teknologier globalt, säkert 15 timmar varje dag i sex veckor bara på att läsa om hur vårdgivare jobbar digitalt, säger han.

När han läste att läkarintervjuerna kunde automatiseras med hög kvalitet, och dessutom leda till frigjorda resurser och hög patientnöjdhet, bestämde han sig för att det var ett sådant verktyg som behövde byggas. Sedan har Doctrins resa gått fort.

Doctrin växte snabbt

När Doctrin ännu bara var en power point-presentation i en laptop hade de möte med vårdjätten Capio – som nappade direkt. Efter ett nära samarbete med Capio finns Doctrins plattform nu på över 80 vårdcentraler och nås av 800 000 patienter i Sverige.

I december 2017 gick Capio och riskkapitalbolaget Healthcap samt ett antal andra investerare in med cirka 100 miljoner kronor i det unga företaget. Att växa i den farten kan vara en utmaning, men Doctrin har lyckats möta dessa utmaningar tack vare företagets tydliga värdegrund, som har gjort att de rekryterat rätt personer och skapat en stabil grupp.

– Vi har jobbat väldigt hårt med våra värderingar och det har gjort att vi har rekryterat personer som delar vår passion för att förbättra sjukvården. Vår gemensamma värdegrund har varit som en krockkudde när vi stött på problem och gett oss tid att adressera dem utan att tappa fart, säger Magnus Liungman.

Vill etablera sig utanför Skandinavien

Nästa stora mål för Doctrin är att hjälpa vårdgivare utanför Skandinavien. Först i utvecklade länder men även i utvecklingsländer. Under våren har de bland annat besökt vårdgivare i Kenya, Uganda och Rwanda.

– Tanken var att vi skulle vara ett digitalt lager på en fysisk vårdgivare, men sedan insåg vi att det här digitala lagret också kan läggas på ett område där det inte finns någon sjukvård. Då kan vi hjälpa många fler patienter än vi trodde från början, säger Magnus Liungman.

Det här är Doctrin

  • Doctrin grundades 2016 och skapar smarta e-hälsoverktyg som hjälper vårdpersonal att ta fram beslutsunderlag som sedan används av läkare.
  • Företaget har ungefär 45 anställda och huvudkontoret ligger i Stockholm.
  • Doctrin omsatte 4,3 miljoner kronor 2017 (en siffra som passerades redan några månader in på 2018).